MEGVAN A PÉNZ AZ ÚJ KISAR-TIVADAR KÖZÖTTI HÍDRA

1969-ben avatták fel a Tivadart Kisarral összekötő Tisza-hidat a régi fahídtól kicsit keletre. Az akkor felavatott híd felett már eljárt az idő, a 2001-es nagy árvíz rá is ijesztett a helyiekre, hiszen már a híd járófelületét pedzegette a Tisza.

tivadarihidA Hídfő sörözőt is le kell majd bontani Fotó:szon.hu

A közeljövőben egy új hidat építenek majd másfél méterrel magasabban a korábbi legmagasabb vízállásnál. A történelem azonban itt is ismétli önmagát, az új híd nyomvonala pontosan ott lesz, ahol az 1969-es avatás után elbontott régi fahídé - tudta meg a szon.hu

Két hídavatás

– Ha megérem, akkor két hídavatáson is részt vehetek Tivadarban – mondta Danó Sándor, Tivadar polgármestere. – Az 1969-es avatón hetedik osztályosként voltam jelen, mert hivatalból minden iskolást kivezényeltek, a mostanit viszont önként szeretném megérni.

Az új híd ott lesz, ahol a régi fahíd volt, de természetesen sokkal korszerűbb formában épül majd meg. Lesz rajta egy sáv a gyalogosoknak, egy a kerékpárosoknak és kettő a gépjárműveknek. Teljesen más szerkezetű lesz az új híd, mint a mostani.

A jelenlegi összesen tíz lábon áll, ezek jelentős része a folyót is érinti.

Az új hídnak három íve lesz, ezek közül egy sem fogja a Tiszát érinteni. Úgynevezett kosárfüles hidat fognak majd építeni, olyat, amilyen Dunaújvárosnál is található.

Tivadar nem túl nagy település, összesen alig valamivel több mint kétszáz lélek lakja. Egy ilyen beruházás meglehetősen felforgathatja a község életét.

– Az új híd is a település központjában fog épülni – mondta a tivadari polgármester. – Hogy mikor, az attól függ, a kormány mikor bólint rá a híd építésére, hiszen ahogy a napokban Nagyarban megtartott projektzárón elhangzott, a forrás már megvan rá. Ha felszáll a füst, akkor ki lehet írni a közbeszerzést, nem tudjuk pontosan, de nem valószínű, hogy az idén megkezdődhet az építkezés.

Ha viszont megindul, akkor biztos, hogy okoz majd némi fennakadást nem csupán a településen átutazóknak, de az itt élőknek is. Többen járnak át Kisarra vagy Fehérgyarmatra dolgozni, a gyerekeket is oda viszik óvodába, iskolába.

Kisajátítások

A jelenlegi híd járószintjének magasságában található a megemelt töltésre ráépített mobil gátrendszer alapja. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy arra építik szükség esetén a gátfalat, akkor indokolt, hogy az új híd járószintje a jelenleginél legalább másfél méterrel magasabb legyen.

– Ha a híd magasabban lesz, akkor a közút szintje is megemelkedik – mondta Danó Sándor. – Aki ismerős a környéken, az pontosan tudja, a híd mindkét oldalán gyorsan ereszkedik az út. Éppen emiatt az új híd építésekor a megfelelő lejtést biztosítani kell, ezért az út nyomvonala is megemelkedik és hosszabban fog majd lejteni.

Ráadásul a híd mindkét oldalán egy-egy körforgalmat fognak kialakítani. Ez Tivadarban azzal is jár majd, hogy összesen hét ingatlant ki kell majd sajátítani. Ezek között két jelenleg is lakott ház van, de az építkezésnek esik majd áldozatul a Hídfő söröző és a hozzá kapcsolódó vegyesbolt és a mögötte lévő kemping is.

A Hídfő söröző jelenleg zárva tart, csak szezonban van nyitva, amikor a turisták ellepik Tivadart. A tulajdonost, a szomszédos vegyesboltban lehet megtalálni.

– 2014-ben jártak nálam először – mondta a bolt tulajdonosa, Szabó János. – Mindent lefényképeztek, a két üzletről legalább 100 fotó készült. Azt mondták, ezt az állapotot rögzítik, és ez lesz az alapja a kisajátításnak. Azóta csak várok. Értékteremtő beruházást nem merek végezni, mert hátha azt már nem számítanák be. Tavaly azért kicseréltettem az ajtókat és az ablakokat, és kívülről lefestettem az épületet, mert már nem esett jól ránézni. Ez a bizonytalanság egy kicsit megvisel, mert nem tudom, hogy készüljek.

– Már vannak terveim, az Olaszországban élő testvéremmel készülünk egy közös vállalkozásra, de addig nem merek belevágni, amíg az itteni sorsunk el nem dől. Magán­emberként örülök az új híd építésének, különösen annak, hogy lesz külön kerékpársáv, mert a mostani forgalom mellett biciklivel közlekedni a hídon életveszélyes. A gyerekemet ott viszem át naponta Kisarra, és egyébként is szeretek kerékpározni, de nagyon kell figyelni.

Erre erősít rá az egyik lakott, de kisajátítandó ingatlan tulajdonosa, Kozma Klára is, aki időközben betért a boltba vásárolni.

– Nem a házat sajnálom igazán, pedig abban nőttem fel – mondta. – Már beletörődtem hogy előbb-utóbb menni kell. A lányom már vár Debrecenben, és nem akarok itt lenni, amikor a házamat bontani kezdik. De mi lesz a negyven hektár földemmel, mert nekem itt van a megélhetésem a mezőn.

forrás: szon.hu

Vissza